Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

ADWOKAT KATOWICE

KANCELARIA ADWOKACKA KRZYSZTOF BOHOSIEWICZ

Szybsza procedura eliminowania dopalaczy


Z najnowszych doniesień Unia Europejska przyjęła nowe przepisy, które aż o połowę skrócą  procedurę eliminowania z rynku nowych substancji psychoaktywnych, zwanych potocznie dopalaczami. Wszystkie państwa członkowskie będą miały nie rok, a sześć miesięcy na wprowadzenie danego zakazu w życie.

Przedstawione propozycje dotyczą zwłaszcza usprawnienia funkcjonującego już systemu wczesnego ostrzegania, a także oceny ryzyka związanego z nowymi substancjami psychoaktywnymi. Kluczową rolę odgrywać będzie tutaj Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA). Procedura eliminowania podejrzanych środków z rynku przedstawia się następująco:

Po wykryciu nowych dopalaczy na rynku informacja o sposobie konsumpcji, wytwarzaniu ich, oraz kanałach dystrybucji trafia do organów krajowych w tym Europolu. Po zebraniu możliwie największej ilości szczegółowych danych EMCDDA sporządza raport, na podstawie którego Rada Unii Europejskiej, skupiająca w swoich szeregach ministrów krajów członkowskich, zazwyczaj dodatkowo żąda przygotowania oceny ryzyka dla zdrowia podejrzanej substancji. Finalnie Rada UE ma również prawo podjąć decyzję o dopisaniu niebezpiecznej substancji do czarnej listy środków zabronionych na rynku unijnym oraz nakazać wcielenie jej w życie zgodnie z prawem krajowym danego Państwa członkowskiego. W naszym Kraju zgodnie z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z 2015 r. minister zdrowia, na podstawie opinii zespołu do spraw oceny ryzyka związanego z używaniem nowych substancji psychoaktywnych, uzupełnia listę środków zakazanych.

Jak wynika z danych EMCDDA tylko w latach 2013–2016 na unijny rynek trafiło aż 370 nowego rodzaju dopalaczy. Jednakże w każdym z państw członkowskich do walki z nimi wykorzystuje się różnego typu środki. Dla przykładu w Polsce, Austrii, Węgrzech czy Słowacji, by dopisać podejrzaną substancję psychoaktywną do czarnej listy, wystarczy decyzja ministra zdrowia, a w Wielkiej Brytanii wymagana jest zgoda parlamentu. Kary i sankcje są jeszcze bardziej zróżnicowane w Szwecji producenci i dystrybutorzy muszą liczyć się przede wszystkim z ryzykiem konfiskaty i zniszczenia środków, natomiast w Wielkiej Brytanii można trafić do więzienia nawet na kilkanaście lat. 



źródło esculap.com

Prześlij komentarz

0 Komentarze