Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

ADWOKAT KATOWICE

KANCELARIA ADWOKACKA KRZYSZTOF BOHOSIEWICZ

Przychodnie mają obowiązek zapewnić pacjentowi kontakt telefoniczny


W ostatnim roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło wiele sygnałów od pacjentów zgłaszających problemy w kontakcie telefonicznym z rejestracją przychodni. Natomiast obowiązkiem przychodni podstawowej opieki zdrowotnej jest zapewnić pacjentowi taką organizację pracy, by zapewnić swoim pacjentom realną możliwość kontaktu telefonicznego. 

Ni mniej, ni więcej do stanowiska Rzecznika przychylił się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który podkreślił w swoim wyroku, iż brak takiej możliwości narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.

Pacjenci zgłaszają problemy

Problemy dotyczą przede wszystkim braku kontaktu telefonicznego, które nasilają się w czasie sezonowego wzrostu zachorowań, czyli wtedy kiedy więcej osób potrzebuje pilnej konsultacji lekarskiej.

Samo podanie pacjentom numerów telefonów do rejestracji jest nie wystarczające, dlatego pracownicy rejestracji mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia. Natomiast zadaniem kierownictwa przychodni jest monitorowanie obciążenia linii telefonicznych i w razie potrzeby  reagować na pojawiające się problemy. Może to być na przykład oddelegowanie do odbierania telefonów pracowników z innych stanowisk, zatrudnić nowy personel, bądź wprowadzić system kolejkowania.

Sąd  w pełni zgodził się ze stanowiskiem Rzecznika i w uzasadnieniu wyroku wskazał, że obowiązek zachowania należytej staranności dotyczy również zapewnienia możliwości rejestracji pacjentów. Obowiązkiem placówki jest zapewnić pacjentowi możliwość kontaktu telefonicznego, bez zbędnej zwłoki. To oznacza, że połączenie telefoniczne powinno być odebrane od razu bądź po krótkim czasie oczekiwania. Przychodnia powinna zatem tak zorganizować swoją pracę, aby proces rejestracji telefonicznej był sprawny, a pacjenci nie spotykali się ograniczeniami w tym zakresie. Tym samym placówka medyczna jest zobowiązana zapewnić realną możliwość kontaktu, a nie możliwość iluzoryczną, czy też znacznie utrudnioną.


Źródło:  infor.pl


Prześlij komentarz

0 Komentarze